Budgetfullmäktige anno 2016

Huvudanförande vid Budgetfullmäktige 2016-11-22

Fru ordförande etc
Ni har ju alla haft möjligheten att läsa Vänsterpartiets budgetalternativ, så jag ska istället för att i detalj gå in i det, passa på att berätta om kvinnorna i mitt liv.

För genomgående i mitt liv har varit att jag rört mig i sfären av kvinnor.
Viljestarka kvinnor, som oftast gått sin egen väg, brutit traditionella normer och förväntningar. Kvinnor som inspirerat mig och som fått mig att arbeta vidare, inte minst i politiken.

Jag brukar prata om främst två förebilder, Moder Theresa, som lämnade ett välordnat liv för att missionera och starta barnhem i asiatiska slummen. På ett sånt barnhem spenderade jag förmodligen mina först två år i livet.

Den andra, som säkert många av er hört mig berätta om är min mormor. Min mormor som var bland de yngsta i en syskonskara av 11 barn. Min mormor, som vägrade att bara ”bli gift”, som döttrar förväntades göra i Sverige för 100 år sedan.

Min mormor som genom hela livet utstrålade vilja och mod att stå upp för det hon trodde på. Min mormor som gifte sig först sent 1930-tal, då kvinnor fick vara yrkesverksamma, trots en guldringar på fingret.

Även nu i dag 2016 så känner jag mig tacksam över att vara omgiven av starka kvinnor. I min fullmäktigegrupp och i vårt parti finns exempel på dessa viljestarka kvinnor, som arbetar för det de och jag tror på. Kvinnor och vänner som ger mig inspiration.

Också mina döttrar och sen i augusti, mitt barnbarn, ger mig inspiration och kampande för att nå fram till en bättre värld. En bättre värld för dem och alla andra flickor och kvinnor, men också för alla pojkar och män. Och givetvis så delar jag och mina medsystrar hoppet och kampen med en hel del kloka pojkar och män.

Med det sagt är det inte konstigt att det är en väldigt feministisk budget som vårt parti lagt på bordet i dag. En budget som förstärker välfärd, rättvisa och solidaritet. En budget som välkomnar mångfald och som välkomnar många hem till Luleå. En budget som lyfter förslag för att lyfta unga både i skolan och på arbetsmarknaden.

I vår budget vill vi möjliggöra förbättringar inom skolan och omsorgen. Vi vill stärka unga kvinnor och deras rätt och möjlighet till det offentliga rummet. Vi vill ge ökat skydd till de kvinnor som tyvärr redan hamnat i svårigheter. Vi vill att elever, barn och unga och också elever ska må bättre på sina arbeten och sina arbetsplatser. Genom elevhälsoinsatser, genom fasta vikariepoolen, genom minskade barngrupper i fritidshemsverksamheter.

Detta är några av de i satser vi vill förstärka den budgeten som lagts från majoritetspartiet och som vi tror på. Mina fullmäktigekamrater från Vänsterpartiet återkommer i debatten.

Bifall till Vänsterpartiets förslag till alternativ Strategiska Plan och Budget 2017-2019.

Nina Berggård (V)

Undertecknad och Amelia. En del av framtiden och min inspiration.

Undertecknad och Amelia. En del av framtiden och min inspiration.

Kommentera

