Inte min statsminister!

Extra valet inställt! Förvisso mindre arbete, men jag känner mig upprörd över hur det lades fram. Jag har förstås röstat ”på” Sjöstedt, men känner mig, som varandes utlandsfödd och (eller) mörkhyade, icke-100%igt svenskättad mm, fruktansvärt nonchalerad och osynliggjord av Sveriges statsminister och hans regerings- och allianskompisar. Å mina egna vägnar, men också för alla som kvalar in på någon/några av dessa kriterier.

Extra valet aviserades initialt på grund av att ett rasistiskt parti ville härja om i Riksdagen, som en utpressningsmetod, då inte deras ”kasta ut alla mörkhyade och muslimerna”- politik får gehör.  Det och enbart det, var skäls till att Sd deklarerade att de avser att fälla alla framtida regeringar om de får chans. Under presskonferensen nämndes inte detta alls. Inte en kommentar om att överenskommelsen är en del i att rasism, främlingsfientlighet och önskan om att dela upp människor i A och B klasser finns i Sveriges riksdag. 

Det pratades om budget och om att regera landet! Inte ett ord om att vi alla behövs och är lika värda, för att få ett land som fungerar, för att vi gör det tillsammans. oavsett var vi är födda eller vilken hudfärg eller religion vi har. Det är inte ofta jag använder ordet kränkt, men nu undrar jag om inte regeringspartierna och alliansen faktiskt kränker ett stort antal människor genom att inte erkänna skälet och det viktigaste med att

Återigen funderar jag på mina tankar om vad som egentligen är bäst för mina barn, andras barn och för alla oss som inte har blå ögon. (Se mitt förra blogginlägg) Jag tror tyvärr att det som denna överenskommelse leder till (och tystnaden av skälen till dess tillkomst) bara garanterar en sak. Ökat stöd för SD. Det och inte vem som kan väljas till statsminister blir den stora utmaningen 2018. Det är dags att ta debatten med partiet som så sent som i 1998-års partiprogram, skrev att ALLA utlandsfödda som kommit till Svergie efter 1970, ska skickas tillbaka till sina hemländer.

Jag har alltid hållit demokratin så pass högt att oavsett vem eller vilken partifärg innevarande statsminister haft, så har jag tagit mig rätten att i mitt hemland, kalla den personen också för min statsminister. Just i dag känns det inte så.

Det känner jag mig alldeles för nonchalerad för! Så jag tar mig friheten ”att lägga mig ned och dö i dag”, men jag antar att kampen går vidare i morgon. Hoppas på bättre respekt och större insikt bland politikerna som skrivit under den där decemberöverenskommelsen då.Full karnevalsyra. här viftar jag med kommunflaggan framför vår nyproducerade banderoll.

 

Kommentera

