Det är allt annat än svart eller vitt i politiken!

Nina, EU-valI måndags diskuterades riktlinjer för politikens närvaro i Luleå kommuns lokaler och verksamheter. Det blev en lång diskussion, även om den inleddes med ett meddelande om att förslaget till riktlinjer ska gå på remiss till partigrupperna. Jag känner mig kluven, mycket kluven. Å ena sidan har vi demokrati i Sverige, på gott och ont. Jag tycker att alla människor ska ha en likvärdig röst i samhället.

Ytterst så kännetecknas den av en allmän och lika rösträtt. Det blir dock svårt att känna sig positiv till att rasistiska och i värsta fall också nazistiska partier ska ha tillträde till våra skolor. Detta beroende på hur riktlinjerna kommer att se ut. Det står dock alla fritt att rösta som de vill. Beklagligt är att så många tänker sig rösta på partier som bygger politik på att dela upp människor och markera vilka som är värda mer än andra genom förtryck och kränkningar.

Radio Norrbotten gjorde en intervju med mig med anledning av den pågående diskussionen. Intervjun bör kunna finnas via denna länk. Ärendet diskuteras vidare och beslut skall fattas i augusti 2014.

Ett litet PS med något ”positivt”. Nya valbilder (se bilden till höger) har tagits och det är troligen så att det finns en del som tycker att jag gjort något bra i politiken och kryssade mig. Lite kul förstås, fastän jag hade förordat Malin Björk som kryss-alternativ.

Kommentera

