Nej tack – jag vill inte gå i samma led som SD!

Bild från LuleåDen 26 december förra året, på annandag jul, fick vårt partidistrikt en inbjudan om att medverka i en manifestation mot politiskt våld. Inbjudan hade gått ut till samtliga partiers distriktsorganisationer i Norrbotten. Den kom från Sverigedemokraternas ordförande i Norrbotten.

I inbjudan fanns information om att en av dras yngsta medlemmar blivit attackerad på grund av sin politiska hemvist. Partiets ordförande konstaterade att politiskt våld drabbar alla och att det måste få ett slut. Det håller jag med om, vilket jag också tror att de övriga partierna instämmer i. Det framställs i alla fall så på Nord Nytts hemsida, utifrån det TV-reportage som gjorts, då Sverigedemokraterna kontaktat Nord Nytt.

Inbjudan nådde mig, i egenskap av vice distriktsordförande, den 27 december. Trots att jag inte tycker att våld i någon form, allra minst politiskt förknippat våld, är acceptabelt, föreslog jag att då vi kommer till beslutande forum svarar ungefär så här Vi håller, med om att alla former av politiskt våld är förkastligt vi tar totalt avstånd från detta. Vi tackar för inbjudan, men tror för närvarande att det ej är aktuellt för oss att delta”.

vill inte på något sätt förminska den händelse som föranlett att Sverigedemokraterna skickat ut inbjudan till gemensam manifestation. Jag hoppas händelsen är polisanmäld, så som jag hoppas görs med alla hot och kränkningar som sker gentemot politiker. och andra politiker i min närhet har varit utsatta för detta. Av diverse anledningar som har att göra med politik: Det är tråkigt att så sker, men jag skulle inte ha valt att vara tyst. Jag ångrar inte på något sätt at jag tagit politisk, offentlig ställning. Det enda jag ångrar är att jag inte polisanmält varje enskilt tillfälle.

Det jag dock förvånas över i det här specifika fallet är Sverigedemokraternas egocentrerade hållning i just detta enskilda fall och den betydelse incidenten fått. Till viss del förvånas jag även av bristen på politisk självinsikt från deras håll.

Jag förvånas över den självcentrerade bristen på dagsaktuella händelser, utöver de egna partimedlemmarna exempelvis med anledning av de närliggande händelserna i Kärrtorp. Händelser som i allra högsta grad är kopplat till politiskt våld.

Dagarna före jul, kanske rentav samma dag som denna attack mot en av deras yngsta skedde, hölls med anledning av Kärrtorps-händelserna, en landsomfattande manifestation i solidaritet med desamma. I Luleå kallade vi manifestationen för ”Luleå i solidaritet med Kärrtorp”. Den dagen lyste Sverigedemokraterna med sin frånvaro.

Över hela landet hölls liknande manifestationer vid samma tidpunkt. Namn för respektive manifestation sattes efter orterna där de hölls. Manifestationen var helt politiskt obunden, så som det ska vara för ingen har mer rätt än någon annan då det handlar om att avgöra vilket våld som är mer rätt eller fel. Allt våld är fel, förkastligt och oacceptabelt.

Jag var väldigt stolt över att vara svensk den dagen då hela Sverige gick ut i solidaritet med Kärrtorp. Svensk med möjlighet att visa solidaritet. Svensk med möjlighet att ta ställning mot politiskt våld och allas vår rätt att få utöva våra politiska rättigheter.

Sverigedemokraterna för konstant en politik som ökar motsättningar mellan människor. De för en politik som bygger på myter, lögner, osanningar och ihärdiga försök att skapa ett samhälle där det finns ”vi och dem” och det är ”vi” emot ”dem”. Det samhället vill inte jag ha.

Det är givetvis beklagligt att en sverigedemokrat blivit utsatt för våld och det är det alltid när någon blir så. Ingen enskild ska behöva ”skylla sig själv”, men någonstans så måste kollektivet ”Partiet Sverigedemokraterna” ta ansvar för att deras politik skapar just motsättningar människor emellan. I sin värsta form, tyvärr inte alltför sällan, leder dessa motsättningar till våldyttringar.

Vänsterpartiet är ett parti som i alla politiska beslut betonar allas lika värde, allas lika rätt och möjlighet. Oavsett vad vi heter i efternamn, oavsett var vi är födda eller vilket kön vi är födda till. Oavsett om vi älskar en människa av samma kön eller en av det motsatta dito. Jag är stolt över att tillhöra ett parti med sådana värderingar.

I de sverigedemokratiska leden verkar de värderingar jag och Vänsterpartiet har lysa med sin frånvaro. Det finns alltför många partiföreträdare, från vanligaste ”gräsrotsmedlem” till personer i högsta ledningen, i Sverigedemokraterna som gång på gång yttrat rasistiska, sexistiska, hotfulla och kränkande kommentarer gentemot människor som de anser vara ”normbrytande” från det ”äkta svenska”. Av den anledningen kändes det självklart för mig som en av vänsterpartiets företrädare att avböja inbjudan från Sverigedemokraterna.

Det skulle inte vara trovärdigt att delta i en gemensam manifestation, som ska planeras tillsammans med personer som anser att de är värda mer än andra och som vaknar för det våld som de motsättningar de bidrar till, först när de drabbas av dess konsekvenser. Jag känner mig trygg i det beslutet, för nej tack, jag vill inte gå i samma led som Sverigedemokraterna!

Bilden är tagen den 21 december 2013, då Luleå manifesterade mot våld i solidaritet med Kärrorp. Jag har tagit den med min mobil. Kanske inte den bästa, men det framgår det som är viktigt. Vi var många där.

Kommentera

