Vem är chefen?

ordförandeklubbaKarl Petersen avgår som kommunstyrelsens ordförande/kommunalråd i Luleå, vid årsskiftet. I sitt arbete har han helt naturligt kommit i kontakt med många, många medborgare och samarbetspartners från det offentliga och det privata. I mycket och
av många har Petersen varit en väldigt uppskattad politiker.

Det förstår jag, även om vi från Vänsterpartiet inte alltid uppskattat eller delat hans politiska vilja.

Massmedialt har det nu uppstått en debatt kring de avtackningsaktiviteter som anordnas från kommunen och det råder så kallat diskussionsläge i frågan.

Plan- och tillväxtutskottet, vars rösträtts- och beslutande politiker består av fyra socialdemokrater och en moderat ledamot. Beslutade under gårdagen att tillskjuta 180 000 kronor för att administrera detta avtackande. Från Vänsterpartiet är vi, liksom flera av övriga partier, lite kritiska mot detta, men det framgår ej ur protokollet från utskottssammanträdet, då vi ej har yrkande- eller beslutsrätt i det.

Med anledning av vad som framgår i tidningen Norrbottens Kurirens i dag , där det ser ut som att vi från Vänsterpartiet är beslutande i ärendet, har jag fått en del propåer från partikamrater och medborgare kring Vänsterpartiets inställning. Jag har varit i kontakt med skribenten under förmiddagen och denna artikel finns nu på nätet.

Min inställning till denna avtackning och alla andra sådana är att alla tjänstemän, politiker, anställda arbetare och verkställande direktörer, förtjänar en avtackning vid avslutande av sitt förtroendeuppdrag eller sitt arbete. Det står jag helt fullt och fast vid.

Denna gång handlar det tyvärr om att det på tjänstemannaväg (?) gjorts politik av det hela. I den text som anförs som beslutsförslag och sammanfattning av ärendet har tjänstemän gjort en politisk bedömning av en politikers förtroendeuppdrag. Det tycker jag är att hantera ärendet på ett mycket konstigt sätt.

I mitt uppdrag som gruppledare har jag bjudits in till avtackningsaktiviteter på Kulturens Hus, som samarbetspartner (gruppledare för ett parti representerat i Kommunstyrelsen) vill jag självklart visa min uppskattning och tacka för det gångna samarbetet. Jag hade däremot sett att det inte gjordes politik av det hela. Dels är det prejudicerande att tjänstemän gör en politisk bedömning av avgående politiker och dennes gärning, dels blir det helt enkelt lite för mycket Nordkorea-känsla över det hela. Vi skall alla hylla Ledaren!

Visst! Äras den som äras bör och självklart skall uppskattning visas för väl utfört arbete. Fast frågan är om sammankomsten för allmänheten är det enda som skulle ha lyfts upp på beslutsbordet.

Frågan när det handlar om ett förtroendeuppdrag är också ”Vem är chefen?”. 

Kommentera

