Den här julen växte jag tydligen på längden?!

Bil i España!

Bil i España!

Mitt första år som heltidspolitiker tyckte jag var ganska lugnt. Inte så att det var lite att göra, men jag upplevde nog att det fanns tid till att både planera, styra, styra upp och rentav reflektera lite över de möjligheter som erbjudits via förmånen att få det aktuella förtroendeuppdraget.

Nu två år senare tror jag att jag fått en väldigt bokstavlig beskrivning av ordet ”smekmånadsperiod”.  År två i samma uppdrag visade till skillnad från första års relativt goda möjlighet till struktur på ganska mycket av det motsatta!

Jul-och nyårshelgen skulle därför nyttjas till max. På alla sätt och vis och vi bokade in en resa med familjen till ett, enligt uppgift, lugnt och lagom varmt semesterställe på Mallorca. Vi solar sällan i vår familj, så det där med jättevarmt var oviktigt. Resan var rätt billig, med anledning just av att verksamheten låg mer eller mindre i träda. Spelar ingen roll. Vi ville vila och inte springa runt som skållade råttor som eljest sker i vardagen.

Vings vinteröppna hotell med långliggande pensionärer måste ju kunna erbjuda tid för vila och rekreation. Det gjorde det! Till och med i så hög utsträckning att då journalisten från NSD var i tråden så bredde jag på lite extra. När det nu i alla fall hände något.  Jag kan dock tycka att rubriken i artikeln var lite väl tilltagen. Fast det är väl bra om en för en gångs skull växer på höjden istället för bredden en jul. Taket lär jag nog ändå aldrig nå…

Vänsterpartiet är givetvis positivt inställda till barn- och ungdomars möjlighet och rättighet till att utöva fysisk aktivitet. Behovet av att varje stadsdel  får ett ”arenabygge” är dock tveksamt. En hall för utövande av idrotter är naturligtvis nödvändigt i nära anslutning till skolor oavsett bostadsområde. Nödvändigheten av en arena modell större måste dock ifrågasättas utifrån de samlade behov inom kommunens verksamhet och de investeringar som på det sammanlagda planet görs i en kommun.

En sak som jag tycker ska tilläggas är också var barn- och ungdomsidrottsutövandet i de hallar som byggs verkar ta vägen. Vid investeringsbesluten hålls alltid anföranden om hur de ska gagna dessa grupper, men så snart en arena är byggd, verkar nya behov för just dessa grupper behövas. Hur ser fördelningen ut av halltider och behövs det en arena per sport…..och behöver varje nämndsordförande ha ett monument uppbyggt under sitt styre?

-Jaha, stod det ”går i taket”?! Jag som nästan börjat hoppas eftersom jag hört ryktet om ”når taket”. Nå väl, jag får ta på mig klackeskorna då!

Kommentera

