Teknikens (v)idunderliga värld och Afghanistanfrågan!?

Om det är något jag kan erkänna så är det att jag inte stod i främsta ledet då egenskapen tålamod delades ut. Givetvis så är det en egenskap jag fått träna upp med åren. Politik tycks ju ibland vara något av ”det långsammaste av det långsammastes konst”

Utrikespolitisk talesperson och ledamot i Utrikesutskottet

Hans Linde (v)

I många sammanhang har träningen fungerat, men jag blir irriterad med utropstecken och versaler när jag inte får tekniska prylar att fungera. Det har faktiskt hänt att jag innan jag valt mellan en grej och en annan. Frågat säljaren av grejen hur mycket instruktionsbok jag måste läsa för att komma igång med användandet av den.

En sak som jag i alla fall har lärt mig att hantera är e-post och förmedling av texter, bilder och annat intressant. Nyligen fick jag en text via e-post av Hans Linde, som är vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson. Hans hade ett förslag på ett debattinlägg, som han undrade om jag ville haka med på.

Lite blygsamt påpekade jag att texten var bra och att jag ”väl inte skulle peta i den”. Hans som är en person jag upplever som väldigt lättsam och prestigelös tyckte tvärtom. Klart du kan peta i texten, vi ska ju skriva under den båda två, skrev han tillbaka.

Sagt och gjort! Petade lite här och var. Lade till och drog ifrån på något ställe och vips, så kan jag helt ärligen kalla mig medförfattare till en debattartikel som berör en väldigt viktig fråga.

Debattartikeln handlar om det beslut om fortsatt svensk militärinsats i Afghanistan eller inte. Riksdagen kommer den 18 december att fatta beslut i frågan. De flesta partier kommer troligen att rösta för fortsatt militärnärvaro i Afghanistan. Vänsterpartiet vill att Sverige kallar hem militärtrupperna. Vi vill framför allt genom civilt biståndsarbete arbeta med fredsprocessen i landet. Hela artikeln kan läsas via länken här för den som inte läst den i tidningen. Den som är intresserad av Afghanistanfrågan i allmänhet kan gå in på Svenska Afghanistankommitténs, SAKs hemsida.

Det är ju förstås inte alltid som man får medhåll. Den dag artikeln publicerades blev jag av en man vid namn Gustav. Gustav berättade att han arbetade som officer och var nyligen hemkommen från Afghanistan. Han ansåg att vi hade en hel del faktafel i artikeln. Detta menade han var både illa och beklagligt. En synpunkt han hade var att det inte är bra att skriva att Nederländerna (Holland i artikeln) dragit tillbaka sina trupper 2010. Gustav menade att detta var helt felaktigt efter som han nyligen träffat Holländare i Afghansistan.

Jag är ju inte den som sitter i Utrikesutskottet och medgav under samtalet att den uppgiften kom från Hans och att jag litar på att han har korrekta uppgifter. I den frågan kom vi inte längre trots att jag påpekade att Hans Linde, vår utrikespolitiska talesperson grundat mycket av texten på officiell information som förmedlats i utrikesutskottet. Gustav tyckte det var bedrövligt om svenska politiker och beslutsfattare får så felaktig information. Det kan jag hålla med om i så fall men ger er möjlighet att granska källan själva via denna länk.

En sak som Gustav sa och som jag vill kommentera är att han menade att det förde ett mycket negativt ljus på de svenska militärer som nyligen kommit hem från Afghanistan. Skälet till detta vara att vi i artikeln skrivit att våldet eskalerat och att militära insatserna bör upphöra.

I debattartikeln skriver eller påstår vi inte på något sätt att det våld som enligt FN eskalerat de senaste decennium står i relation till svenska militärers närvaro i landet. Svenska män och kvinnor som tjänstgör i Afghanistan gör sitt jobb utifrån beslut som fattats på korrekt vis, även om Vänsterpartiet haft andra förslag. Det är inte heller så att vi påstår att våldet mot civila ökar på grund av svensk militärs närvaro i landet. Detta betonade jag i det samtal jag hade med Gustav och jag tror att han förstod vår tanke om än han tyckte den kunde tolkas mer negativt.

Jag berättade att jag tycker att det vore en mer spännande tanke att fundera på vad som skulle hända om samtliga ISAF-trupper från de deltagande länderna istället skickade motsvarande människor för att delta i civila insatser med bistånd. Gustav hade en annan uppfattning.

Sammanfattningsvis hade vi dock ett intressant samtal. I vilket vi gemensamt konstaterade att vi aldrig skulle komma att enas på någon mitt. Det är helt okej, tycker jag, så är det också i politiken ibland.

Sveriges Riksdags utrikesutskott kommer den 18 december att debattera och fatta beslut i frågan om fortsatt svensk militär närvaro i Afghanistan. Jag håller tummarna för att Vänsterpartiets representant i debatten Hans Linds lyckas väl i debatten med ett resultat i artikelns linje. Det vore en fantastisk julklapp för det afghanska folket, för freden och för oss svenskar med solidaritetshjärtat starkt bultande.

Kommentera

