Skit i den lilla horan!

Det är en av dagens mest förekommande, omtwittrade och fejsbookade rubrik.
Det är förvisso inte ett dugg förvånande att företrädare från ett främlingsfientligt, rasistiskt parti inte har bättre vett och omdöme än uttalandet vittnar om. Det gör ändå inte detta uttalande till något isolerat för detta partis politiker. Nedvärderandet av kvinnor och de patriarkala strukturerna genomsyras i hela samhället.

I det privata likväl som i det offentliga. I det parlamentariskt politiska likväl som i mer personliga sfärer. Dess legitimitet förstärks till viss del av att jämställdheten minskat och klyftorna mellan könen blivit mer påtagliga de senaste åren. När besluten från regering och riksdagshåll stöttar könsmaktsordningen i allt högre grad är det inte konstigt att  kvinnoförtrycket ökar och uttrycks. Även av de som kandiderar till vårt högsta beslutande organ. I det jämställdaådemokratiska (?) konungariket Sverige.

Ibland funderar jag på att byta kön, för det verkar vara så mycket lättare/bättre/löneförhöjningskriterie/framgångmöjligare och karriärsmeriterande att vara karl. Så kanske jag skulle bleka hyn och blondera mig också. För jag kvalar åtminstone in på ”gruppen medelålders och hetero”. Fast inte vill jag vara ”strömlinjeformad, vit, medelålders, hetero man”: Nej, jag vill vara jag, människa, kvinna och likt Botkyrka kommuns slogan ”Långt ifrån lagom”. Jag vill ha ett bra jobb med en jämställd löneutveckling och jag vill kunna visa civilkurage och vistas i det offentliga rummet. Utan att bli kallad hora och utan att ta till någon könskorrigerande åtgärd.

En sak som jag dock kan ta till är att hålla mig à jour med texter, skrifter, bloggar och annat som kan ge en stöd och ljusglimtar. I dag har jag gjort det och det har behövts, så jag vill därför tipsa om en blogg som en ”gammal kompis” till mig skriver. Hon heter Nadira och är kvinnan bakom bloggen byWinbladh.se – Hur du lyckas utan att vara man, som är bra, intressant och stöttande.

Nadira är från Luleå, vi träffades i decennieskiftet 1980/90 och har det gemensamt att trots att vi är icke-vita/mörkhyade, invandrade/adoptivbarn och kvinnor, inte tänker nöja oss med att förminskas till ”små horor” av svaga ointelligenta män. Det tycker jag inte någon ska göra. Ta sen på er jämställdhetsglasögonen och  läs Nadiras blogg. Behåll dem på sen. Det behövs även i det jämställdaådemokratiska (?) konungariket Sverige!

Kommentera

