S som i studentexamen och/eller Stolt mor!

Stina JULIA Isabel mot nya äventyr!
(Som stolt moder kan jag ju inte låta bli att lägga in bilder utöver den här första, som är tagen vid en hotellfrukost i morse. Resten är från studentutsläppet vid Kungsfågeln)

Mina tre barn är för närvarande 2 år (och 9 mån), 15 år och den äldsta av mina barn är 18 ½ år. Fast barn och barn, det är ju en liten fråga om defnition. I dag går den äldsta ut gymnasiet och tar det som tidigare kallades studenten. Studentmössan lämnade hon kvar, hos firman som gör dem. Det blev en blomsterkrans med blågula band istället.

Nu är hon alltså stor ”på riktigt” och i egentlig mening upphör väl mitt försörjningsansvar nu. Fast omsorg, oro, skratt, hopp glädje (- och sorge)tårar för sina barn har man väl i alla dagar ändå.

I Hermelinssparken i Luleå klockan sju i morse vimlade det av vita studentmössor och flaskor med bubbel av varierande styrka (undantagstillstånd från ordningsstadgan råder?). De flesta tjejer i korta vita klänningar och de flesta killarna i kostym. Några hade lite andra funderingar kring utstyrseln, min dotter bland annat. Om ni som befinner er i Luleå i dag och ser en tjej i grön klänning och en blomstergans med blågula band i, så är det mitt första, äldsta och finaste studentbarn för just den här stora dagen.

En liten reflektion om dagen till ära kan ju tilläggas. Idag finns ingen bakre utgång. Ingen skamväg för de som inte klarade tentamen på sista dagen. Inga föräldrar som fixat studentbuffé förgäves. Det finns dock både det som inte fått ut det de behöver för framtiden av gymnasiet. De finns de som av hur många hundra varierade skäl som helst inte kan vara glada idag. Det finns föräldrar som inte har ekonomisk möjlighet att högtidilighålla och fira sitt barns stora dag. Hur mycket de än hade önskat det. Jag ska inte textmässigt bre ut mina funderingar kring dagens förda politik om de varierade skäl som finns till det. Jag tror min ingång i dessa funderingar är rätt känd.Du skulle ju inte ha en skylt, sa Julia. Nej, jag skulle inte köpa en svarar jag. Den här har jag gjort själv.

Idag, i detta snabbt formulerade blogginlägg, vill jag avsluta med att konstatera hur tacksam och stolt jag är över att min Julia fixat detta! För att uttrycka den glädje som finns en dag, då ens barn börjar kunna bocka av utförd prestationer, så använder jag mig av ”delning”, som ju är vanligt på nätet. Jag vill dela en bibetext,

Herren, din Gud, bor i dig en hjälte som kan frälsa. Han glädjer sig över dig med lust,han tiger stilla i sin kärlek, han fröjdas över dig med jubel
 

Texten är ur Sefanjas bok kap 3:17. Stämmer nästlika bra med ”mamma” och ”hon”:) För inte en dag passerar utan att jag glädjs över mina barn med fröjd och jubel….hur treårstrotsiga, nioårsnegativa eller tonårsobstinata de än varit ❤

Kommentera

